Wednesday, December 23, 2015

LOMBOK - Day 2

Pagi-pagi dah bangun dan bersiap. Lepas tu pergi breakfast dulu sementara tunggu Pak Ibrahim datang. Pagi ni ke waterfall kita ya! Sebenarnya ada 2 tempat air terjun yang popular di Lombok ni. Kedua-duanya merupakan sumber air terjun dari Gunung Rinjani. Air Terjun Tiu Kelep dan Air Terjun Sendang Gila di Lombok Utara dan pilihan kami ialah Air Terjun Benang Kelambu dan Air Terjun Benang Stokel di Lombok Tengah. Perjalanan dari Senggigi dalam 2 jam lebih.

Jom breakfast dulu

Kayu-kayan

Masjid Riyadhussolihin, Lombok Tengah

Pemandangan

Sampai je kat sana Pak Ibrahim suggest kitorang tapau dulu nasi untuk bawak ke air terjun. Harga makanan kitorang dalam Rp35,000 je (RM11). Lepas tu, pergi ke kaunter dan bayar entrance fee ke air terjun. Ada banyak harga depends on berapa banyak air terjun yang kita nak pergi. Aku decide amik pakej ke Air Terjun Benang Kelambu dan Air Terjun Benang Stokel. Harga entrance fee untuk 2 air terjun tu ialah Rp140,000. Harga tu dah termasuk dengan sorang tour guide. Lepas tu tambah lagi Rp100,000 untuk sewa 2 ojek. Ojek tu motosikal sewa siap dengan rider skali. Kita bonceng je. Yang lelaki boleh pilih ojek lelaki. Yang perempuan boleh pilih ojek perempuan. Jangan nak mengada pilih jantina lain ye. Hihi.

Tapau lunch dulu

Ojek-ojek menanti

Kedai makan sedap dan murah

Entrance Fee

Naik ojek lebih kurang 10 minit ke Air Terjun Benang Kelambu. Yang bawak aku ni budak perempuan umur 16 tahun. Badan kecik je. Aku pulak yang takut sbb jln tak elok. Turun naik bukit jalan merah berbatu-batu lagi. Tapi sempat jugak aku selfie atas motor. Kahkahkah. Ok, tak kelakar. Sampai je sana tour guide je yang bawak kami turun. Ojek-girl dan ojek-boy tunggu kat motor je. Trekking 15-20 minit kot aku rasa nak turun ke bawah tu. Turun tangga takde la letih sangat. Bila sampai je bawah....

Masya Allah!!! Cantikkkkknya ciptaan Allah! Memang rasa terpegun melihat keindahan air terjun tu. Sampai je terus lunch dulu. Perut pun dah lapar mintak diisi. Ni lagi satu. Seriusssssss weh sedap gila kot lauk yang kitorang tapau tu. Dah la murah, sedap pulak tu. Tapi tak sempat nak snap gambar. Haha. Lepas makan, buat aktiviti biasa lah. Posing-posing sampai lebam. Hubby aku memang dah plan nak mandi. Dia tu bukan boleh Nampak air. Pantanggggg. Hihi. Sambil posing sambil berendam. Tapi aku tahan kejap je sebab sejuk gila kot. Yelah, air dari gunung kan. Apa yang aku perasan, dekat tempat air terjun jatuh tu akan terbit pelangi kat dalam air. Tapi kalau kita berdiri kat situ je Nampak. If orang yang snap gambar memang takkan perasan.

Tak ready...

Lama jugak kitorang habiskan masa kat sini. Nasib tour guide nak melayan aku dan hubby. Kak Jun dengan Abang Mie lepak-lepak kat belah bawah je. Dah puas kat situ kitorang balik ke tempat parking. Lepas tu jalan kaki je ke Air Terjun Benang Stokel. Jalan kaki dalam 10 minit kot. Kak Jun dan Abang Mie tak ikut. Tak larat katanya. Jadi aku je lah pegi. Alang-alang dah sampai kan. Pergi je la kejap. Jam 2.15 kitorang balik ke tempat parking. Bagi la tips sikit kat tour guide aku tu. Nama dia Rajap. Rajap ni ada jugak sediakan kereta sewa dan supir (driver). Dia jugak boleh bawak orang hiking ke Rinjani. Korang boleh hubungi dia kat no ni. +62 852 0542 1370. Boleh la tanya-tanya harga dan nego dengan dia.

Air Terjun Benang Stokel. Lebih kecil....

#followme

On the way balik ke Senggigi, singgah kejap di Sasaku. Sasaku ni kedai souvenir. Kalau nak beli baju t-shirt yang kualiti elok sikit dan kain tebal sikit boleh la beli kat sini. Lawa-lawa design baju kat Sasaku ni. Harga pun takde lah mahal sangat. Hubby beli t-shirt Lombok, aku pulak beli pareo. Lepas tu terus pegi minum petang sambil cuci mata kat atas bukit di Senggigi. Dah nak maghrib tu suruh supir hantar balik ke hotel untuk mandi. Then keluar balik ke Senggigi town. Supir hantar ke town je dan terus balik. Masa ni aku dah separate dengan Kak June. Dia nak massage , aku pulak nak survey bot ke Gili Trawangan. Tips aku : better pegi sendiri ke jeti dan bargain.

End up, aku tak beli pun apa-apa pakej or sewa bot ke Gili Trawangan. Lepas tu perut lapar. Nampak truck martabak terang bulan Seno. Pak supir dah bagitau martabak Seno ni famous dan sedap. Wajib la cuba kan. Hihi. Aku beli banana cheese choc. Harga Rp25,000. Size apam balik besar tu weh. Tapi lagi tebal dan sedapppppp. Dah habis makan kat sini (aku makan kat gerai tu je), jalan kaki nak ke ATM pulak. Tapi malangnya tak boleh withdraw duit. Aku tak tau apa masalah ATM tuh. Tapi kami terjumpa couple dari Malaysia jugak, borak-borak lah dulu kat situ. Tak lama lepas tu ada sorang lagi budak Malaysia join. Dia dah penah jumpa couple Malaysia tu.

Senggigi

Senja di Senggigi

Sate. Yang kiri tu ala-ala ketupat lah..

Keluar balik

Harga shuttle bus dan boat service

Martabak Terang Bulan Seno di Senggigi

Borak-borak lah dari depan ATM sampai lah ke kedai makan. Hahaha. Diorang dah balik dari Gili Trawangan. Banyak la tips-tips yang diorang share dengan kami. Sebelum tu aku dan hubby pinjam motor diorang kejap nak ke ATM CIMB Niaga yang terletak tak jauh dari Senggigi. Lepas tu janji nak jumpa di kedai makan je. Diorang tunggu sana. Makan la pulak sambil borak-borak lagi. Diorang suggest aku naik public bot je lebih murah. Dah habis makan diorang pun gerak balik ke hotel. Aku dan hubby jumpa Kak June dan singgah di Martabak Seno lagi. Singgah kat mart beli barang sikit. Lepas tu jalan kaki je balik ke hotel. Masa tu lebih kurang jam 12 tengah malam. Jalan masuk ke Bumi Aditya Hotel tu gelap dan sunyi sikit. Tapi sebab kami berempat, aku berani la jugak. Kalau berdua je harus la aku naik taxi je balik. Hihi..

Kak Senduk dah bukak hotel kat Lombok?!

Map hotel di Senggigi

Bumi Aditya Hotel

Balik ke bilik untuk rehat dan zzzzzzzzzzzz. Esok nak ke Gili Trawangan. Yeayyyy!

Bersambung,

Xoxo

1. salam...boleh saya dapatkan no supir awak x? pak Ibrahim tu. email saya eirazaneera@yahoo.com

thank you in advance.

2. salam...boleh saya dapatkan no supir awak x? pak Ibrahim tu. email saya eirazaneera@yahoo.com