Thursday, April 05, 2012

SETAHUN

Hari ni genap setahun pemergian wan tersayang mengadap Illahi. Tapi wan sentiasa ada dalam hati aku. Wan meninggal di usia 87 tahun. Aku ingat lagi. Seawal usia 80 tahun wan sihat lagi. Wan duduk kat kampung sorang-sorang. Biasa la orang tua kan, bila ajak datang ke KL, susah sangat nak ikut. Kalau ikut pun sekejap je. Lepas tu dah nak balik kampung semula. Wan memang ada kencing manis tapi takde la tinggi sangat. Satu hari tu, sepupu mak call bagitau wan sakit. Tak bangun. Cepat-cepat kitorang balik kampung. Rupanya wan kurang gula dalam darah. Tu yang dia jadi macam tak sedar. Then, mak decide nak bawak balik wan ke KL. Masa ni wan dah start lupa-lupa. Tapi masih boleh jalan. Aku satu-satunya cucu perempuan wan. Cucu kesayangan. Aku la yang rajin melayan wan. Aku mandikan wan, pakaikan baju, pakaikan bedak, pakaikan minyak wangi. Lepas tu aku pimpin wan bawak duduk kat luar. Boleh la wan tengok-tengok orang lalu lalang. Main-main dengan kucing. Aku bawakan breakfast kat luar. Layan wan borak-borak. 

Sedihnya nak teruskan. Air mata jadi murah je bila ingat balik. Lama wan duduk kat rumah parents aku. Bertahun-tahun. Memang mak dah tak bagi wan duduk kat kampung sebab risaukan takde orang nak tengok-tengok wan. Bila dah lama-lama wan makin pelupa. Sampaikan masa aku tunang kan. Wan menangis sebab dia kata buat kenduri tak jemput abang-abang wan. Masalahnya abang wan semua dah meninggal masa tu. Masa mula-mula lupa tu, wan masih ingat nama mak, nama semua orang. Lama-lama wan dah tak ingat. Cuma nama aku sorang je yang wan ingat. Dua minggu sebelum wan meninggal, aku memang dah dapat rasa lain macam. Tapi aku tak nak pikir bukan-bukan. Masa ni wan dah start makan bubur. Dah tak boleh jalan. Dulu kadang-kadang wab malas nak jalan, wan mengengsot je. Tapi masa ni memang wan tak nak. Dia baring je dalam bilik. Berak kencing. Mula-mula pakaikan pampers wan tak nak jugak. Mak pulak hari-hari la mop bilik, layan wan. Bila hari cuti aku la yang melayan wan.

Teringat masa tu, hubby kebetulan cuti. Aku drive ke ofis. Sampai je ofis, tak sempat masuk parking lagi, hubby call tanya dah sampai ofis ke belum. Aku ingat dia call nak tanya tu je. Aku jawab la baru masuk parking. Lepas tu hubby cakap slow-slow suruh balik rumah sebab wan meninggal. Sepanjang perjalanan, aku memang menangis tak henti-henti. Bawak kereta pun laju sebab nak balik tengok wan. Masa aku sampai wan masih ada atas katil. Baru nak alihkan ke ruang tamu. 

Alhamdulillah, aku dan mak dapat mandikan wan sekali. Sepanjang mandikan wan tu, aku try tahan air mata dari menitik. Paling sedih bila dah siap kapankan wan. Aku cium dahi wan. Memang makin kuat aku menangis. Lagi sedih bila sedara mara yang datang asyik dok ulang cakap aku yang paling rapat dengan wan. Aku kesayangan wan. 

Alhamdulillah, lepas Zohor jenazah wan selamat dikebumikan di tanah perkuburan area rumah parents aku. Moga rohn wan sentiasa dirahmati Allah S.W.T dan ditempatkan bersama orang-orang yang beriman... Aminnnn...

Rindunya kat wan. Adik rindu sangat. :( :( :(
 Banyak pic wan dalam pc aku ni tapi mostly tak bertudung. Jadi aku letak yang ni je.


No comments:

Post a Comment