Tuesday, March 08, 2016

BALI ::Part 1::

Aku beli tiket ke Bali ni masa promo Malindo last year. Harga memang murah gila wehh. RM150 sorang. Return tiket okeh. Dari takde plan nak ke Bali, why not aku repeat tempat honeymoon kitorang 6 tahun lepas. Sure banyak dah perubahan kan. Lagipun dulu pergi tak tau sangat tempat-tempat yang 'WAJIB' pergi. Banyak jugak tempat yang kitorang tak cover lagi. Sebab nak dapatkan harga murah tu, maka terpaksa lah aku amik trip lama sikit. 6 hari 5 malam. Tapi flight sampai Bali dah tengahari. Flight balik pun tengahari. So ok lah 6 hari tu kan.

Sampai kat Bali ikut waktu yang sepatutnya tapi sebab cuaca tak berapa ok, flight tu tak dapat lah landing. Dekat sejam jugak berlegar-legar kat udara. Flight touch down jam 1 lebih. Mula-mula aku plan nak naik Trans Sarbagita (public bus). Tapi bila Tanya baru lah tau public bus tak dibenarkan masuk ke Kuta sebab jalan sempit. Bas tu menuju ke Nusa Dua dan tempat-tempat lain. Tanya teksi diorang nak Rp200,000 (RM60). Padahal airport ke Kuta tu tak sampai pun 15 minit wehhh. Dah la aku memang tak deal dengan Eko untuk amik aku. Eko charge Rp100,000 (RM30) je. Aku cuma suruh dia amik mak and the geng malam nanti. Oh, lupa nak bagitau. Mak aku and the geng seramai 4 orang join trip ni. Tu pun last minit.

 Airport Ngurah Rai, Denpasar, Bali
 
 Lanskap airport. Cantik
 
Hujan lebat
 
Last-last call jugak Eko, tanya dia boleh datang amik kat airport tak. Eko kata ok. So tunggu la Eko sampai. Jam 3 lebih kot baru aku gerak dari airport. Dengan hujan lebatnya kat sini. Lepas tu, singgah lunch kejap kat Ayam Tulang Lunak Malioboro. Aku nak snap gambar restoran ni tapi lapar punya pasal terlupa pulak. Hihihi. Harga bole tahan jugak. Kitorang cuma order nasi putih 2, ayam tulang lunak separuh ekor, ice lemon tea dengan air suam je kot. Dekat Rp200,000 (RM60). Jangan nak terkejut sangat eh kitorang order separuh ekor. Ayam kat sini kecik-kecik je weh. Macam anak ayam. Hahahaha. Aku rasa diorang tak inject la bagi ayam tu cepat besar. So ok la kan. Nasib la cukup untuk kami berdua.



Ayam tulang lunak separuh ekor. See? Kan aku dah cakap kecik
 
Dah setel makan terus ke hotel. Sebab trip ni lama jugak dan Bali ni ada banyak hotel, kitorang decide nak pindah-pindah hotel. So, hari ni check in kat RABASTA MAHAYANA KUTA. Aku book kat Agoda je. Pendapat aku, hotel ni ok. Harga pun ok sangat. Tak jauh sangat dari Kuta Beach. Naik motor dalam 5 minit je kot. Tapi location hotel ni macam kat dalam kampung. Ala-ala setinggan gitu. Eko siap pakej sesat lagi masa mula-mula mencari hotel ni. Hehe.
 


 
 
 


 View dari bilik aku. Kebetulan dapat bilik kat bawah depan swimming pool gitu
 



 
Masa ni hujan renyai-renyai lagi. So, masuk bilik jap rehat. Lepas tu aku whatsapp Eko nak sewa motor. Bila Eko hantar motor hujan pun dah berhenti. Tanya kat receptionist hotel cemane nak pegi Kuta Beach. Diorang siap lukis map lagi. Tak jauh pun kata diorang. Kitorang jalan-jalan kat area Kuta dan Legian. Lepas tu lalu kat tempat pengeboman Bali tu, stop kejap kat situ.
 



 Sekitar Kuta dan Legian
 
 
Dah penat jalan-jalan, lepas tu baru terasa lapar. Kitorang makan kat Wong Solo kat area Kuta. Guna Google Map je. Insya Allah tak sesat. Ada 2 branch  Wong Solo kat Bali ni. Yang aku pegi ni kat Kuta. Korang boleh check jugak kat website ni Wong Solo Bali
 
Address : Jln. Raya Kuta No. 87
Tuban, Kuta
Bali, Indonesia

 
Kisahnya, 6 tahun lepas masa first time ke Bali, supir kitorang si Yanto bawak makan kat sini. Bila balik KL, asyik la dok teringat ayam penyet Wong Solo ni. Aku pun try google. Lahhhhhhh, rupanya kat KL pun adoooooo. Hehe. So, bila pegi Bali ni, memang aku nak repeat balik makan kat sini. Murah pun murah dari restoran lain kat Bali ni.
 
Dah setel makan, kitorang merempit ke hotel mak aku and the gang. Diorang dok hotel lain sebab booking kat AirasiaGo. Flight diorang sampai dalam 9.30 malam. Kitorang sampai kat hotel diorang dah check in pun. Lepas setel bagitau schedule esok, kitorang pun balik la ke hotel. Esok pagi-pagi nak keluar awal.
 
 
 
Bersambung.......
 
Xoxo,
 
 



No comments:

Post a Comment