Thursday, April 30, 2015

REDANG Part 1

Last week aku dan hubby ke Pulau Redang. Boleh dikatakan last minute plan jugak la. Tetiba je rasa macam nak pergi. Nak-nak bila baca geng-geng travel promote habis Perhentian dan Redang ni. Actually mula-mula aku nak ke Perhentian tapi semua date yang aku nak fully booked. Yelah, bulan Februari baru pulau-pulau ni dibuka semula untuk pelancongan. Rupanya ramai la yang dah book awal-awal lagi.

So, tukar plan ke Perhentian. Mula-mula nak pergi masa cuti panjang awal Mei tapi dah nama pun public holiday harus la fully booked kan. Last-last aku jumpa dalam instagram pakej ke Redang (Redang Lagoon). Redang Lagoon ni salah satu chalet yang highly recommended by geng-geng travel. Sebab awal Mei dah penuh, aku tukar date 24-26 April. Pun xde kosong jugak. Cuma agen tu bagitau kalau ada yang cancel dia akan inform aku. End of March, agen tu whatsapp dan bagitau ada yang cancel dan aku boleh pergi. Harus la lompat bintang kan. Hahahahaha. Lepas dah discuss  sikit-sikit, aku bayar deposit pakej (mostly kat Redang ni, kena beli all include package contohnya macam aku amik pakej 3D2N - feri pergi balik ,chalet 2 malam, snorkeling 3 kali, bfast, lunch, tea time, dinner/BBQ). Harga dalam RM260 - RM300++. Bagi aku  worth it la harga tu sebab dah siap semua. Harga tiket feri je pun dah RM110 kalau beli kat kaunter. 

Ada la sikit masalah sebelum aku masuk ke Redang tu. Yang ni aku cerita dalam entry lain la. Ni entry happy je dulu ek. So, aku ke Kuala Terengganu dengan pesawat Malindo Air (my first time naik Malindo). Not bad jugak even plane dia macam kecik sikit. Naik di Subang Airport.


Malindo Air

 Subang Skypark Terminal






Snack


 Airport Sultan Mahmud, Kuala Terengganu

Sampai di KT, jalan-jalan dan lunch dulu kat Pasar Payang. Lepas tu aktiviti jalan-jalan cari makan. Panjang gila kot list tempat makan best-best aku bawak. Tapi masa pun pendek, dapat la pergi sikittttt je. Tu pun nasib baik kawan hubby bagi pinjam kereta dia. Jimat duit tak yah sewa kereta. Hahahaha.

 Pasar Besar Kedai Payang


 Batik-Batik (shocking pink tu I likeeee)



Mula-mula ke Warung Pok Nong. Banyak sangat dah aku baca pasal Celup Tepung kat Pok Nong ni. Femes sangat sampai tiap kali pergi ke kedai dia memang confirm kena beratur. Hihi. Jadi, jom kita rasa. Warung Pok Nong ni kat Mengabang Telipot. Aku ikut je direction yang kawan hubby bagi. 

 ABC. Tak sedap.


Tak pasti harga sebab bergantung pada saiz
 
3 ekor RM5


Sotong celup tepung dan udang celup tepung
 
Sila gunting sotong anda sendiri!

 Sos pencicah


 Orang ramai

 Jangan berebut ye kak..


 Abang baju biru sampai mengantuk. Hihi


 Depan Warung Pok Nong

Warung Pok Nong 

Kesimpulannya, biasa je pada tekak aku. Boleh la nak merasa. Orang memang sentiasa ramai. ABC tak sedap. Kacang keras. Hihi. Kadang-kadang agak lambat diorang bersihkan meja. Mungkin kebizian sangat kot. Heeee. Total aku makan tak sampai RM20.

 Lepas makan singgah solat di Masjid UNISZA

Dalam perjalanan nak ke bandar, nampak pulak kedai ni. Air Buah Gelas Besar Terengganu. Ada gak dalam list aku. Singgah la jugak even kenyang dah masa ni. Kedai ni femes sebab air buah gelas besar tu la. Aku tak tau saiz paling besar macamana. Tapi aku order yang sedang (sederhana) je. Fresh orange. Share dengan hubby. Hahaha. Masa ni nak maghrib, jadi takde la ramai sangat kat kedai tu. Harga fresh orange RM2.80. Senak perut nak habiskan. Hihi.

 Air Buah Gelas Besar Terengganu



 Air dan bulan




 Lampu-lampu di Kuala Terengganu
Lepas tu, terus ke bandar nak cari hotel. Walk in je. Dapat la bilik kat hotel ni. Tapi yang tinggal bilik ala apartment. 3 bilik 1 apartment tu. Bilik air pun kena share. Jadi la. Untuk tidur je pun. Harga RM59/night. Dah tak larat nak jalan-jalan cari hotel. Letih sangat dari pagi tak rehat. Hahaha. Sebab aku bayar cash takde la GST. Tapi kalau guna CC, kena tmbh GST.



 Hotel Citi Point

Bersambung..

Xoxo,

2 comments:

  1. terima kasih kerana sudi view blog sis JM..so ini kunjungan balas

    pakej tu mmg murah tu...nanti nk try booking lah pakej tu...untung nya perlu sewa kereta

    ReplyDelete
  2. tq JM :)

    pakej tu mmg murah cuma ada problem sikit dgn agent.. next entry nnt i cerita

    better booking terus dgn hotel or if amik pakej dari agent make sure u call hotel utk confirmkan your booking..

    lesson learned :)

    ReplyDelete