Wednesday, April 15, 2015

TIPS HO CHI MINH : Restoran Halal

Masa mula-mula aku pergi Ho Chi Minh ni dulu, makanan halal agak terhad sikit la. Boleh kira dengan jari. Hehe. Yang famous masa tu, VN Halal, Halal @ Saigon, Hajah Basiroh (masa tu kedai kecik je). Ada jugak kedai yang jauh sikit dari area Ben Thanh tu, kat area masjid tapi aku tak berkesempatan nak try. Yelah, asyik dok ulang alik pi Ben Thanh je. Hikhikhik.

Dulu harga makanan kat kedai-kedai ni boleh tahan mahal. Yelah, kedai halal susah nak cari kat sana. Yang ada pun kedai beraircond, pintu bertutup ala-ala restoran mahal, harus la harga pun mencekik kan. Tapi sekarang ni restoran halal banyakkkkkkkkkkkkkkkkk sangat dah. Especially kat Lorong Melayu tu. Ada yang mahal, ada yang murah sikit. Korang pilih la sendiri ikut tekak dan poket. Hihi. 


VN Halal. Nampak tak air bandung tu? Air bandung paling sedap!!!! Tapi sayangnya last visit aku ke HCM bulan Februari aritu, VN Halal ni dah tutup. Tak tau cite la pindah ke ape. I is sedihhhhhhh. Baru bercita-cita nak minum air bandung puas-puas.  ^__*

 


Vietnam Delights ni jauh la sikit dari area Ben Thanh tu. Kena jalan kaki dalam 15 minit kot lebih kurang. Address ada kat gambar tu. Hihi.






Serai. Area belakang Ben Thanh. Kedai ni belah kanan kalau dari Ben Thanh. Makanan so-so aje seingat aku lah. 
Ni tak ingat kat mana. Tapi rasanya kedai ni dekat area Serai tu jugak tapi belah kiri jalan. Makanan tak berapa sedap kat tekak aku. 

Baru-baru ni aku pergi, kat area Lorong Melayu tu dah meriah dengan restoran halal. Gambar tak dapat nak letak. Entah apa masalah hp aku tu. Gambar-gambar ada yang hilang pulak. Tapi aku sangat recommend Restoran Aysah. Sedap gila weh nasi goreng dia. Dekat kedai lain, bila makan nasi goreng, rasa macam nasi goreng Vietnam. Tapi kat Aysah memang sedapppppppppppp. Tiga kali berturut-turut aku makan kat sini masa bulan Februari aritu. Restoran Aysah ni sederet dengan Restoran Hjh Basiroh. Restoran-restoran lain yang ada kat area ni : Restorang Kampung Melayu, Restoran Amin Halal, Restoran Salima dan banyak lagi. 

Nota kaki : Sape-sape yang gilakan kopi, WAJIB try Kopi Ais Vietnam. Hubby aku memang gilakan kopi ais ni. Tapi hubby aku prefer yang jual kat atas motor tu. Lagi sedap dan murah dia cakap. Hihihi. Cari motor yang ada tanda Halal ye. 

Selamat mencuba!

No comments:

Post a Comment