Thursday, October 08, 2015

Pulau Perhentian Part 3 : Day 3

Last day di Perhentian, pagi ni plan nak hiking ke Kincir Angin. Kononnnnnnnnnnnnnnnnn. Ada masa lagi sebab kitorang decide nak balik naik last boat jam 4 petang nanti. Sebabnya tak puas lagi kat sini sebenarnya. So, pagi-pagi bersiap dan turun cari breakfast dulu. Kena la makan dulu sebab nak kumpul tenaga kan. Hihi.
 
 Timur Laut Café
 
Nasi lemak ayam goreng dan teh tarik. RM10. Ok jugak harga dia. Kat Long Beach ye.
 
Lepas breakfast, tanya-tanya orang kat resort, akhirnya kitorang jumpa la jalan nak hiking ke kincir angin tu. Menurut kata orang-orang kat sana, kurang sejam dah boleh sampai atas tu. Semangat la ni aku nak hiking. Kononnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnnn. Hahahahaha. Sekali baru jalan sket nak masuk hutan tu, terus hilang semangat sebab aku dah ternampak biawak besoooooooooo. Bapak besoooooooooo. Dah la aku berdua je. Kang kalau dia makan kitorang, cemane. Bisik hati kecilku. Sedangkan cicak yang kecik pun aku fobia, inikan pulak biawak. Tak boleh jadi ni, misi terpaksa dibatalkan. Kitorang pun berpatah balik ke pantai.
 

 Long Beach di pagi hari
 
Tanya-tanya pulak dengan kakak bot tu, berapa tambang water taxi nak ke Kincir Angin, dia bagitau RM10/sehala untuk sorang. Maknanya kalau pergi balik untuk kitorang berdua ialah RM40. Tak pasal-pasal terbang RM40. Hahahaha. Tak lama pun, ada la dalam 5 minit dah sampai sana. Masa tu dalaam pukul 10 lebih aku rasa. Ke 11 ntah. Lebih kurang la. Yang aku pasti matahari memang tengah terik masa tu.


Nampak tak?
 
Tak nampak?
 

 Jeti Kincir Angin
 
Sampai kat jeti Kincir Angin tu pulak, 1 hal lagi. Boleh pulak jeti tu runtuh, kauuuuuuuuuu! Senget jeti tu. Kena pulak aku merangkak atas tu. Ok, aku exaggerate. Nak naik tangga pun alahai. Dah la tangga kayu je. Takde tempat pegang pulak. Aku kan over. Aku dok imagine kalau tengah panjat tangga tu tetiba aku jatuh cemane. Dah la takde orang. Hubby aku pun takat berenang-renang ke hulu boleh lah. Akhirnya, ketakutan mengatasi semangat yang ada. Aku decide tunggu je kat jeti senget tu sementara hubby aku naik atas nak amik gambar jap. Kejap tak kejap lah, ada dekat sejam kot. Aku ni ibarat ikan paus terdampar di sudut jeti. Dah la sorang-sorang kan. Macam-macam pulak aku pikir. Lanun datang lah, orang jahat culik aku lah, yg hubby pulak lama sangat kat atas tu. Sampaikan aku pikir dia dah pengsan kat atas tu haaaa. Kahkahkah.
 













Gambar ni dari SJCam
 


Ni lah Kincir Angin. Ni sume gambar yang hubby snap.. Memang cantik!
 

Ni gambar yang aku sempat ambil
 
Tak lama lepas tu hubby turun. Ada sekali couple omputih dengan india, dengan monyet peliharaan sekali. Aku ingatkan girlfriend dia tu mmg dari India, berabuk aku speaking London. Rupanya org Malaysia jugak. Hehe. Tak lama tu, dengar dia cakap melayu je dengan hubby aku. Hubby dok teringin nak terjun kat situ, tapi tak tau dalam macamana kat situ. Bila ada orang berani la sikit dia nak try terjun. Tapi sebelum tu dia cakap dulu kat omputih tu dia tak pandai sangat berenang. So, soh omputih tu standby lah. Kikikikiki.
 
 
Yang couple tu selamba je terjun tauuu. Dia campak monyet dia dulu. Lepas tu baru diorang terjun. Pandai pulak monyet tu berenang. Kecik ati aku. ^__* Bila hubby terjun, lama sikit lah baru dia boleh timbulkan diri balik, omputih tu dah risau terus terjun pi tarik hubby aku. Tapi memang best kata hubby. Aku? Memang TAKKAN la try.
 
Monyet yang pandai berenang
 

Sempat mengabadikan kenangan di jeti runtuh. Hehe
 

Dah puas kat situ, water taxi pun sampai. Kitorang pun balik la ke Long Beach. Lepas tu jalan kaki pulak ke Coral Bay. Sebabnya hubby dok ajak naik kayak. Harga kat Long Beach mahal sket, tu yang gigih pergi Coral Bay. Hehe. Masa ni dalam jam 12 macam tu. Kitorang sewa sejam je. Jadi la buat merasa. Aku malas sebenarnya sebab penat nak dayung nanti. Dah la kayu dayung tu berat gak. Lagi satu aku takut kayak tu terbalik. Hahahaha. Ok, imaginasi aku over.

 Lakonan semata-mata. Hikhik
 

 Batu karang di lautan
 


 Long Beach di waktu petang
 


Lepas habis kayak, kitorang singgah lunch kat Ewan's Café. Dah habis lunch terus ke Long Beach. Ada misi yang perlu dilaksanakan. Nak tau apa?



 
Mandi lautttttt!!!! Tengahari buta berendam dalam laut. Akibatnya sampai hari ni, kaki aku masih hitam. Tapi puasssssssssssssss wehhhh. Bila bab mandi laut ni memang la feveret aku. Mandi-mandi sampai puas. Dekat jam 3 baru naik. Mandi dan siap-siap sebab bot datang jam 4 petang. Dah siap aku pergi beli fridge magnet. Mahal gila weh. RM12. Baik la korang beli masa kat Jeti Kuala Besut nanti je. Sama je tapi harga berganda murah. Nasib aku beli 2 je masa kat pulau. Hehe.
 
Mandi laut tengahari buta
 
Bye Rock Garden! Bye Long Beach! Bye Perhentian. Sobsobsob
 

Masa balik ni cuaca tak berapa ok sangat. Melambung-lambung bot dipukul badai. Gitu. Nasib la bot besar takde la rasa sangat. Sampai kat jeti, singgah beli fridge magnet jap lepas tu tunggu van nak ke airport. Perjalanan lebih kurang sejam. Lama jugak la kitorang bertapa kat airport sebab flight kul 11 malam.
 
Kesimpulannya, aku dan hubby PASTI akan ke Perhentian lagi. Bestttttt!
 
 
TAMAT
 
 
Xoxo,



No comments:

Post a Comment